fredag 18. september 2009

Forventninger til respons på mitt arbeid

Dette med tilbakemeldinger, respons og veiledning til skriftlige arbeider er veldig viktig. Jeg håper og forventer at når jeg får kommentarer på mitt arbeide skal det være noe som kan hjelpe meg videre i arbeidet - både fra faglærere og medelever. Klart det er kjekt å få litt positiv tilbakemelding når man har gjort noe som er bra, men likevel så er det konstruktiv kritikk jeg trenger.

Jeg har et annet studie hvor jeg fra faglærer fikk stort sett bare positive tilbakemeldinger. ikke fordi mine arbeider var bortimot perfekt, men fordi faglærer ikke orket eller ikke likte å gi negative tilbakemeldinger. Jeg etterlyste litt mer kritiske tilbakemeldinger opptil flere ganger, men den dag i dag har jeg ennå ikke klart for meg hva han/hun forventet av meg i de ulike oppgaveformene.

Jeg vet at det for mange studenter føles ekkelt å skulle kritisere noe andre har skrevet, men det er en del av vår jobb som studenter, lærere og framtidige lærere. Jeg skjønner hvordan mange føler det og må innrømme at jeg ikke alltid liker å gi kritikk til andres arbeider - samme hvor konstruktiv den er... Og det er heller ikke alltid like enkelt å finne noe en kan påpeke som et forbedringspotensielt moment, men ikke vær redd for å gjøre det. Blir noen sur så får de heller bli det! Det er jo bare råd og vink og den som produserer arbeidet får selv avgjøre hvorvidt rådene kan føre til et forbedret produkt eller ikke.

Det jeg egentlig vil si er at jeg håper, tror og ønsker at den responsen jeg får kan gi meg noe å arbeide med så jeg kan være i stadig utvikling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar