onsdag 21. april 2010

Informasjonskompetanse

Informasjonskompetanse er kanskje noe av det viktigste når det gjelder digital ferdighet. Internett byr på et hav av informasjon og hvis en skal kunne benytte seg av det, er det viktig å vite hvordan en kan finne det en leter etter og vurdere de sidene som dukker opp for å avgjøre om de er pålitelige.
Når det er sagt er det også viktig å kunne organisere, systematisere og vite hvor en kan finne tilbake til brukbare nettsider. Hvis man skal arbeide med noe over tid og vil følge med om det kommer noe nytt hadde det vært greit om en kunne samle nyheter fra ulike nettsted på en side så en ved et tastetrykk kunne sjekke om de aktuelle sidene har noe interessante nyheter.... Og det går an!!! En kan opprette såkalte informasjonsnav hvor en kan abonnere på nyhetsstrømmer og fra en privat nettside følge med på nyheter fra en rekke nettsteder.

Netvibes er en slik nettside som lar brukerne opprette egne informasjonsnav på en forholdsvis enkel måte. Og det har jeg gjort. Jeg har laget flere arkefaner med ulike overskrifter og ulike formål. En har jeg laget på bakgrunn av en øvingsoppgave, en annen på bakgrunn av interesse for å holde seg oppdatert på nyheter og en på bakgrunn av en oppgave jeg har skrevet. Denne kan du se her: http://www.netvibes.com/sosedal#Informasjonskompetanse_2

Et slikt informasjonsnav kan en bruke i undervisning hvis en skal arbeide med en oppgave over en tid. Hos yngre elever kan man som lærer opprette et informasjonsnav og publisere det så elevene kan benytte seg av det. Hos eldre elever kan en lære dem opp til selv å opprette slike informasjonsnav. Selv er jeg enda ikke helt overbevist og tenker ikke at jeg kommer til å benytte meg av slike informasjonsnav i egen undervisning, men ser kanskje større muligheter når jeg blir litt mer komfortabel og bedre kjent med programmet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar