onsdag 7. oktober 2009

Plagiat og digitale tekstar

Dette med plagiatkontroll har lenge vært et problem for lærere. Så lenge vi har hatt internett har det vært en viss mulighet for at elevene kan levere noe som ikke er deres eget. Eller rettere sagt, problemet har alltid vært der fordi elever kunne låne andres tekster allerede lenge før internett kom. Men nå, mer enn noen gang er dette i vinden. Elevene skal læres opp til å bruke internett og digitale tekster. Det er veldig lett å bare finne en passende tekst på internett og levere den som sin egen hvis en er litt sent ute med en innlevering eller hvis en rett og slett ikke gidder arbeide med et eget produkt. Eller til og med en liten del av en oppgave - en setning eller et avsnitt kan være plagiat selv om resten er skrevet av eleven selv.
Hvordan skal du som lærer oppdage slikt juks? Hvordan skal vi arbeide for å unngå slikt juks?

Jeg mener at man bør prøve å lære elevene opp til gode verdier og holdninger i forhold til slikt juks. Det er direkte ulovlig og de fleste barn og unge har god respekt for lova. Derfor bør en gjøre elevene oppmerksom på hvordan det ligger an og satse på at de ser alvoret i det. Dessuten er det viktig at en skaper gode verdier og holdninger mot plagiat med tanke på det elevene skal bli i framtiden. Når de en dag står der som yrkesaktive og blir nødt til å produsere egne tekster er det viktig at de er godt trenet i hvordan de skal gå fram med både forarbeid, henvisninger og skriving. De skal bli selvstendige mennesker og da skader det bare dem selv å ha surfet seg gjennom skoletiden med juks og fanteri. Men hvem skal ta ansvar for å lære elevene opp i gode digitale ferdigheter og hvem skal gi dem disse gode holdningene? jeg tror nok at du meget godt vet svaret på dette spørsmålet...
Men om det nå ikke hjelper å prente inn gode verdier og holdninger... Hvordan skal vi oppdager det når eleven likevel prøver seg? Jeg har tro på at elevene som alle andre mennesker vil oppleve gjensidig respekt og tillit. Man kan ikke gå rundt og mistenke alle og enhver for juks ubegrunnet. Man må stole på at elevene gjør riktige valg. Om man likevel skulle oppdage plagiat får en ta det for det det er og konfrontere eleven og prøve finne en løsning som er til det beste for alle parter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar