onsdag 7. oktober 2009

Skolerelaterte lenker

Det finnes mange skolerelaterte nettsider hvor elever og lærere kan finne ressurser til skolearbeidet. Jeg skal presentere 3 nettsider som jeg mener har noe å tilby for mennesker innenfor skolen-enten det gjelder elever eller lærere.

Først vil jeg presentere naturfag.no som har et godt utvalg av undervisningsopplegg, forsøk, o.l. innen naturfag. Denne siden mener jeg er en god ressurs for lærere som underviser i naturfag. Man kan velge målgruppe og/eller emne for hele grunnskolen og videregående og finne mange gode tips for undervisningen. Jeg har selv brukt denne siden til å finne forsøk som jeg har laget undervisningsopplegg med. Forsøkene viser til relevante læreplanmål og man finner gode ressurser til hjelp i undervisningen. Vel verdt et besøk altså!

Skolenettet.no er også en god ressursside for lærere. Denne passer for lærere i omtrent alle fag siden man her kan finne mange nyttige lenker til nettsider som kan brukes i undervisningen eller til å tilrettelegge undervisningen. Jeg føler meg ganske sikker på at man her kan finne lenker treningsoppgaver, spill, o.l. som benytter både hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet. Jeg har ikke prøvd så mange av lenkene som man finner der, men jeg ser at lenkene har en kort beskrivelse og det dreier seg om både spill, tekst og treningsoppgaver. Besøk den og bedøm selv :)

Norsksidene til Norsk nettskole er en god ressursside for norskfaget. Der finner man innføring i og oppgaver/tester for de fleste emner innen norskfaget. Det er interaktive nettsider hvor en må være aktiv i møtet med lærestoffet. Tester i grammatikk er helt klart bygget på et behavioristisk læringssyn hvor en må gjøre oppgavene, får beskjed om hva som er rett og galt, kan gjøre om på det som er galt og får en poengsum etter endt test. Men er dette alltid så galt? Mange elever trenger å trene for å lære det skikkelig og dessuten kan det være greit at elevene får mulighet til å teste hva de kan så de blir mer selvsikker og får en pekepinn på hvor de ligger an og hva de trenger å bruke mer tid på.
Oppgaver knyttet til f.eks. sjangerlære har oppgaver hvor en kan øve seg på å skrive tekster med forskjellige utgangspunkt.
Etter mitt syn en god ressurs for lærere som underviser i norsk.

Nå har jeg lagt lenker til sidene direkte i teksten, men hvis noen skulle ha problemer med å åpne dem kommer adressene i sin helhet her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar