fredag 16. oktober 2009

digitale bilder og virkemidler

Vi har de siste dagene hatt samling i DKL. Vi har lært endel om digitale bilder, virkemidler og redigering. Etter å ha blitt sendt ut for å ta bilder en times tid kom jeg tilbake med hele68 bilder. Her er ett av dem jeg tok...

Dette bildet ble jeg meget fornøyd med. Jeg har plassert bladet i forhold til tredjedelsregelen og synes bildet ble ganske virkningsfullt. Når jeg så prøvde å beskjære det så hovedmotivet kom på midten i et bilde med breddeformat ble det seende slik ut....

Til slutt prøvde jeg å beskjære det så bildet ble kvadratisk...

Hovedmotivet er jo bladet som ligger på asfalten. Og bildene ble vidt forskjellig med bare litt beskjæring. Selv er jeg mest fornøyd med det opprinnelige bildet der hvor bladet ligger i nedre venstre hjørnet. Jeg synes det bildet er finest og mest virkningsfullt. Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men jeg tenker det har med den tredjedelsregelen som sier at de punktene er steder hvor blikket ofte fester seg. man kan sammenligne tredjedelsregelen med "det gylne snitt". Hovedmotivet kommer kanskje mest til sin rett på det kvadratiske bildet siden all fokus er på selve bladet her. Men fokus blir jo på bladet på det første bildet også siden det ikke er noe annet forstyrrende element på resten av bildet. Og tross alt viser det første bildet bladet som en liten bit av en stor verden... Det ligger på asfalten helt alene uten noe annet i nærheten.



Her er et annet bilde jeg tok og som jeg har prøvd å redigere litt for å gjøre det mer virkningsfullt. Her har jeg forandret på farge, lys, skygge o.l. og jeg har beskjært det.

Den mest virkningsfulle forandringen jeg har gjort her er at jeg har beskjært bildet så flaggstengene på siden rammer inn bildet. Enda bedre hadde det vært hvis bakgrunnen hadde en annen farge. Dessuten synes jeg at fargelegging og skyggelegging har bidratt til å framheve forgrunn og mellomgrunn på en virkningsfull måte. Fargene gjør også at bildet får preg av å være litt "gammeldags". jeg liker slike bilder uten for mye farge fordi motivet da kommer mer fram. Selv er jeg veldig godt fornøyd med bildet, men om du ikke er fornøyd eller om du har forslag til hvordan jeg kan gjøre bildet enda mer viskningsfullt er du velkommen til å kommentere:)


Til slutt skulle jeg lete etter et bilde på nett og vurdere virkemidler som er brukt. Bildet fant jeg her.
(http://api.ning.com/files/P5AfLoNM3y4RDdJ5q5qFiGvtRoRiDLh3BmcMZ2EP734KIgvfT2nLw83naoegDlvS5h-o5tXK*RiUrJP*I54picDGzvDh66od/Natur.jpg)

Dette bildet har lyset som et sterkt virkemiddel. motlyset gir en veldig fin stemning. Dessuten er lysstrålene mer som et hovedmotiv og lyset blir rammet inn av trærne på sidene. I tillegg er bildet tatt nedenfra og opp. Vi kan også se antydninger til tredjedelsregelen i hjørnene.
Bildet er fullt av virkemidler som gir et sterkt bilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar