torsdag 19. november 2009

Digital lyd

Jeg har arbeidet en del med digital lyd i det siste og må si at dette har vært det vanskeligste emnet jeg har vært innom dette semesteret. Alle andre emner har gått mye av seg selv uten store problemer, men her har jeg vært borti flere problemer uten at jeg skal si noe mer om hvilke problemer.

Jeg har brukt diverse lydfiler som vi har fått utdelt av faglærer og redigert dem til det bedre. Jeg har blant annet klippet bort pauser og hosting i en innspilt lydfil, fjernet støy i musikkfil (skraping og susing), endret stemmen i en talefil, økt lydstyrken, prøvd å fade inn og ut osv. Jeg har med andre ord gjort mye redigering i ulike lydfiler.

Jeg har innsett at arbeid med lyd i undervisningssammenheng krever mye forarbeid for læreren som må vite litt om hvordan et program fungerer før en kan sette elevene til å ta opp og redigere. I tillegg har jeg innsett at det krever tid å sette i gang et prosjekt hvor elevene skal arbeide med digital lyd rett og slett fordi det tar tid å sette seg inn i alt man kan gjøre for et bedre produkt. Selvfølgelig krever det ikke så mye tid hvis man har brukt programmet mye fra før, men skal man bruke f.eks. Audacity (som du kan laste ned her) for første gang og i tillegg hvis det er unge elever må man beregne litt tid til prøving - feiling/opplæring. Yngre elever trenger kanskje spesielt litt ekstra tid fordi det for dem kan være en ekstra utfordring med alle uttrykkene de kanskje ikke har hørt før. Eldre elever har selvfølgelig et større ordforråd og uttrykk som "fade inn og ut" er kanskje mer naturlig for dem enn for elever i 3.klasse.
Men selv om jeg har slitt meg gjennom mange øvingsoppgaver hvor jeg skulle redigere diverse lydfiler har det vært et motivert og artig arbeide. Selv om ikke alt er helt hundre prosent så har jeg ihvertfall kommet opp med noe som jeg er fornøyd med samtidig som jeg har lært meg å bruke Audacity som er et godt program som er forholdsvis enkelt å bruke. Der er mange muligheter og mange alternativ så en kan bruke det til det meste innen lydredigering.

Men det som kanskje er en ekstra fordel med den stadig mer digitaliserte skolehverdagen er de svake elevene. Mange svake elever kan være full av kunnskap og gode tekster som de sliter med å få formidlet på papiret. Her er vi mer inne på mestringsfølelse, men jeg synes det er en viktig faktor i alt arbeid jeg gjør i skolen. Elever må få ulike måter å hevde seg på for å kunne føle mestring. Noen opplever mestring hvis de får tegne, noen hvis de får skrive, noen hvis de får prate. Elever som sliter med skriving vil ofte gjøre tekstene sine kortere fordi de ikke orker alt arbeidet med å skrive lange tekster hvor "alt blir feil" eller hvor det for dem kreves mye arbeid og konsentrasjon til selve skrivingen.

En annen ting som er en fordel med bruk av digitale medier er motivasjonen. Det er for mange elever en stor motivasjonsfaktor hvis de får arbeide med digitale verktøy. Selv underviser jeg 3. og 4. klasse og et spørsmål som gjentar seg nesten daglig er "kan vi få være på dataen i dag???". Og jeg tenker at hvis de i tillegg får bruke lyd og bilde i prosjektoppgaver er dette et storveis og spennende arbeide som blir gjort med mye større lystfølelse.

Og jeg må innrømme at jeg er lei av alle typiske papiroppgaver og veggaviser for å presentere og dokumentere arbeidet. Er det ikke bedre å gi elevene tilgang til diverse digitale verktøy så deres prosess blir mer spennende og de produkter, du som lærer, skal vurdere blir mer "livlig" og variert?

Lenke til lydredigeringsprogrammet Audacity: http://audacity.sourceforge.net/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar