mandag 23. november 2009

Opphavsrett og personvern

Jeg har valgt å se bort fra øvingsoppgavene og heller reflektere litt over opphavsrett og personvern i bilder på nett. Det er svært mange, spesielt barn og unge, som ikke bryr seg det minste om opphavsrett og spesielt personvern når det gjelder å publisere bilder på nett. Og det i en tid hvor det er stadig mer fokus på identitetstyveri o.l.

Jeg kjenner jeg blir provosert av at det skal være så enkelt for sider som facebook, blink og andre sosiale nettjenester å tillate publisering av private bilder. Riktignok får du et varsel om å huske regler om tillatelse til å publisere bilder, men jeg tror ikke det er en kjeft som bryr seg om det. Selv hadde jeg en venninne som absolutt skulle ha meg med på bilde en kveld vi hadde en sosial sammenkomst. Jeg nektet med det argument at jeg var ikke interessert av å være avbildet på internett for gud og hvermann siden jeg visste hun pleide å publisere det meste av bilder hun tok. Hun lovet at hun ikke skulle publisere det på nett, men det tok ikke mange dager før jeg mottok en link til en side hvor hun hadde lagt disse bildene. Jeg ble provosert og sa ifra at jeg syntes det var dårlig gjort når hun hadde lovet meg å ikke bruke det på nett. Da ble hun småsur og prøvde å si: "ja, men det var jo et fint bilde". Jeg ga klar beskjed om at det hadde ingenting med saken å gjøre rett og slett fordi jeg hadde bedt henne la være og at det er ulovlig uten samtykke fra meg. Motvillig fjernet hun det, men det er mange år siden og jeg kan ikke med sikkerhet si at hun ikke har brukt det igjen...

Jeg synes historien over er et godt eksempel på hvor lite folk bryr seg om personvern. Jeg vet jeg var vanskelig, men synes hun burde respektert mitt ønske om ikke å havne på internett. Til slutt var det ikke det at bildet lå der som var mitt problem, men det hadde rett og slett blitt en prinsippsak fordi jeg følte meg lite respektert. Jeg fant imidlertid fort ut at det ikke nytter å reservere seg mot slikt. Folk publiserer bilder i hytt og pine og jeg har enda til gode å bli spurt om tillatelse.

Men selv om folk publiserer bilder av venner og familie uten å spør om tillatelse er det blitt en trend at nybakte foreldre ikke vil dele bilder av sine barn på nettet fordi de er altfor dyrebar for slikt. Er jeg ikke dyrebar jeg, da? Spiller det ingen rolle om jeg er ettersøkt eller har flyktet fra en voldelig far og endret identitet? Nå har jeg faktisk talt ikke noen sånn forhistorie som setter meg i fare, men det kunne vært...

Det som gjør meg enda sintere når det gjelder slike nettsteder som facebook er at man kan tagge personer i bildene så du kan bli eksponert med fullt navn i tillegg. Og har du selv en profil på facebook blir navnet ditt hyperlenket til din profilside. Det går an å fjerne taggen og det er mulig å låse profilen sin så ingen uvedkommende kan komme inn og snoke. Likevel synes jeg det er en uting at det skal være så enkelt både å publisere bildet og å legge inn informasjon om personene på bildet uten at personene som er tagget blir forespurt.

En annen ting som er negativt med bilder publisert på facebook er at det nå er mulig å "stjele" andre sine bilder. Det er ingen problem for andre mennesker å få tak i bildene du har publisert. Man trenger omtrent bare å trykke en knapp så er bildet på din profil også, uten at man trenger å spørre den som faktisk har opphavsretten.

Jeg har ingen fantastisk avslutning eller konklusjon på min lille refleksjon. Det eneste jeg sitter igjen med er mange spørsmål om hvorfor ingen rapporterer sider som facebook for måten de gjør bildetyveri og krenking av personvern så enkelt på. Hvor vil dette ende? Er opphavsrett og personvern noe som er på vei ut av lovgivningen for oss vanlige dødelige? Ender vi opp med å miste all rett på det som tilhører oss selv?

Kom gjerne med synspunkter du som leser dette. Dette er nok et tema som berører de fleste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar