søndag 22. november 2009

Regneark

Regneark er nok et kjent fenomen for mange...? Men jeg er sikker på at de fleste ikke kjenner de utrolige mulighetene et regnearkprogram har?! Jeg har nå lest meg litt frampå om regneark og er overveldet over hvor mange bruksområder et regneark kan ha. Jeg har alltid tenkt at regneark er for de som driver med økonomi, regnskap og budsjett. Jeg har jo visst at regneark har mange funksjoner, men ikke at det hadde så mange bruksområder!

Selv har jeg nesten ikke brukt regneark i hele mitt skoleliv. Selv ikke i matte 2 som jeg tok i fjor brukte vi regneark. Har hele tiden vært litt overrasket over nettopp det fordi mattematikken der var ganske avansert og beregnet for å skulle kunne undervise på ungdomsskolen, hvor jeg tenker regneark er mer aktuelt enn på barneskolen. Jeg hadde min grunnskoleperiode før pc'er og digital kompetanse var en naturlig del av skolehverdagen og derav er det vel ganske naturlig å ikke ha denne digitale kompetansen som er en del av dagens læreplan. Men at jeg har møtt regneark i så liten grad selv etter 60 studiepoeng i matte er for meg litt underlig.

Men selv om mange elever innehar mange kunnskaper og ferdigheter i bruk av IKT er det ikke mange som har vært borti regneark tror jeg. Før jeg hadde rukket å lese leksjonen i regneark (rett etter vi hadde fått den), skulle jeg ha mine elever i 3. og 4. klasse på data og bruke nettopp regneark. Det var en interessant affære... 3.klasse hadde "plassering i rutenett" som tema og 4.klasse hadde "den lille gangetabellen" som emne. Med friskt mot tok jeg elevene med på datarommet for å lære dem litt bruk av regneark. Jeg tenkte dette skulle gå bra siden e kunne et minimum om regneark og siden det stod forklart i boka hva vi skulle gjøre. Siden jeg akkurat hadde begynt å arbeide på skolen og bare såvidt visste hvor datarommet var tenkte jeg ikke over eventuelle andre problemer... jeg tenkte je gkunne bruke lærermaskinen til å vise, men jeg tenkte ikke over det faktum at der kanskje ikke var lærermaskiner... dermed ble det mye vanskeligere å få vist dem hva de skulle gjøre. Men jeg lot ikke dette stoppe meg og fortalte hva de skulle gjøre samtidig som jeg og to andre lærere gikk rundt og sjekket at de fikk det til. Det var det imidlertid ikke så mange som gjorde. Jeg tenkte jo ikke over å sjekke hvilken type regneark boka gikk ut fra og hvilken type regneark som skole-maskinene faktisk hadde...
men alt i alt gikk timen bra! Ihvertfall etter startproblemene.
Men i etterkant tenkte jeg over at jeg burde ventet med regneark-timen til jeg hadde lest leksjonen og jeg var ganske rask å lese den etter denne pinlige affæren med 2 lærere som tilskuere. Og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å lese leksjonen igjen som en oppfrisking før neste gang jeg skal bruke regneark i undervisningen....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar